خرید ملک در فرانسه

خرید ملک در فرانسه یکی از روش های مناسب برای سرمایه گذاری در شهرهای مختلف این کشور به شمار می رود، اما به تنهایی نمی تواند منجر به اخذ اقامت دائم شود. چون فرانسه از جمله کشورهایی اروپایی است که قانون ویزای طلایی و اخذ اقامت فرانسه با خرید ملک را ارائه نداده و فرد خریدار از این طریق تنها ویزای شینگن تایپ D را می تواند دریافت کند. با توجه به تفاوت هایی که در قوانین خرید آپارتمان در فرانسه نسبت به سایر کشورها وجود دارد، اطلاع از آنها قبل از مهاجرت به فرانسه از طریق خرید ملک ضروری است. ما در عصر ویزا در ادامه تمام آنچه که لازم است درباره قوانین، شرایط، هزینه ها، قیمت ملک در فرانسه و مزایا و معایب آن بدانید را ارائه خواهیم داد.

شرایط خرید ملک در فرانسه

برخلاف گذشته، در حال حاضر فرانسه امکان اخذ اقامت دائم از طریق خرید ملک را برای افراد غیر اروپایی ارائه نمی دهد. به عبارت دیگر، قوانین ویزای طلایی در فرانسه قابل اجرا نیست. این در حالیست که تمام افراد اروپایی و غیراروپایی امکان خرید آپارتمان و ملک در فرانسه را برای سرمایه گذاری یا آسان تر شدن اخذ اقامت از طریق سایر روش ها را دارند. مهم ترین شرط خرید آپارتمان در فرانسه، پرداخت هزینه ها و نداشتن محدودیت های معاملاتی می باشد.

اگر هدف از خرید ملک در پاریس و سایر شهرهای فرانسه فقط سرمایه گذاری است، محدودیت و شرایط خاصی در این زمینه وجود ندارد. به طوریکه می توان با خرید هر نوع ملک با هر قیمت و ارزش، ویزای نوع D را برای یکسال دریافت کنید و در صورت تمایل ملک را اجاره دهید. در واقع با خرید ملک و خانه در هر یک از شهرهای فرانسه و اجاره دادن آن می توانید درآمد ارزی کسب کنید.

افرادی که خرید خانه در فرانسه را با هدف اخذ اقامت دائم انجام می دهند، لازم است به متراژ ملک توجه داشته باشند. حداقل متراژ ملک برای هر فرد 14 متر و فرزندان کمتر از 18 سال 9 متر است.



آیا میتوان اقامت دائم فرانسه با خرید ملک گرفت؟

یکی از رایج ترین سوالات قبل از مهاجرت به فرانسه، اخذ اقامت فرانسه با خرید ملک است. همان طور که اشاره شد، چنین امکانی وجود ندارد و افرادی که در فرانسه ملک خریداری می کنند، تنها ویزای نوع D را دریافت می کنند که قابل تمدید است. اما به تنهایی ملک و خانه ای که خریداری کرده اید نمی تواند باعث اخذ اقامت دائم فرانسه شود.

یکی از اصلی ترین دلایلی که اغلب افراد در فرانسه ملک خریداری می کنند، علاوه بر جنبه سرمایه گذاری، آسان سازی روند اخذ اقامت از طریق تمکن مالی و کار و غیره است. افرادی که در فرانسه دارای ملک هستند، آسان تر می توانند از طریق کار و تمکن مالی اقامت دریافت کنند.

مزایای خرید آپارتمان در فرانسه

فرانسه یکی از پیشرفته ترین کشورهای اروپایی است که قیمت و ارزش ملک در آن در حال افزایش است. با خرید آپارتمان و خانه در فرانسه چند مزیت مهم را می توانید بدست آورید که عبارتند از:

  • ملک خریداری شده را می توانید از ابتدای خرید اجاره دهید و درآمد ارزی کسب کنید.
  • قیمت ملک در فرانسه در چند سال اخیر به دلیل استقبال زیاد از آن با افزایش مواجه شده و یک سرمایه گذاری امن به شمار می رود.
  • برای خرید ملک نیاز به مراجعه حضوری فرد در خاک فرانسه نیست.
  • امکان اقامت موقت در فرانسه بدون نیاز به مدرک زبان
  • امکان همراهی خانواده
  • امکان کار در فرانسه در بازه زمانی اعتبار کارت اقامت
  • امکان استفاده از خدمات درمانی رایگان
  • بعد از خرید ملک می توانید ویزای تایپ D دریافت کنید که بعد از یکسال قابل تمدید است. در این بازه فرد می تواند با ثبت شرکت و کسب درآمد در فرانسه و پرداخت مالیات ویزای را تمدید و بعد از 5 سال نسبت به اخذ شهروندی فرانسه اقدام کند.
  • افرادی که صاحب خانه و ملک در فرانسه هستند، راحت تر می توانند از طریق تمکن مالی اقامت دائم دریافت کنند.

در کنار تمام مزایای فوق، به این نکته نیز باید توجه شود که مهاجرت به فرانسه با خرید ملک امکان اخذ شهروندی و پاسپورت فرانسه را برایتان فراهم نمی کند. بلکه باید از سایر روش ها مانند ثبت شرکت، تمکن مالی و تمدید مداوم کارت ویزای یکساله و عدم فروش ملک تا 5 سال نسبت به اخذ شهروندی و اقامت دائم اقدام کنید.

مراحل مهاجرت به فرانسه از طریق خرید ملک

با توجه به شرایط فرد متقاضی، مراحل مهاجرت به فرانسه از طریق خرید ملک تفاوت دارد. اگر فقط امکان خرید ملک در فرانسه را برای مهاجرت دارید، مراحل زیر را باید طی کنید:

  • ابتدا ملک مورد نظر را با مشاوره وکلای قانونی و معتبر انتخاب و خریداری کنید.
  • در زمان انجام پروسه انتقال ملک و ثبت سند، برای دریافت ویزای شینگن نوع D اقدام کنید. این روند از چند روز تا چند ماه ممکن است طول بکشد.
  • بعد از دریافت ویزای تایپ D، تا یک سال امکان اقامت در فرانسه را کسب می کنید.
  • بعد از یکسال می توانید اقامت خود را برای یک سال بعد تمدید کنید. در این مرحله کارت اقامتی یک ساله به شما ارائه می شود.
  • تمدید مداوم کارت اقامتی یکساله به تنهایی باعث ارائه اقامت دائم به فرد متقاضی نخواهد شد. به همین دلیل بعد از این گام می توانید یکی از روش های ثبت شرکت در فرانسه و اقامت فرانسه از طریق تمکن مالی را انتخاب کنید.
  • اگر ثبت شرکت را انتخاب می کنید، با 3 سال کار در فرانسه و کسب درآمد و پرداخت کامل مالیات در نهایت اقامت دائم را می توانید دریافت کنید.
  • اگر تمکن مالی کافی و قابل اثبات دارید، می توانید برای اخذ اقامت اقدام کنید. اگر تنها تمکن مالی دارید و از مدرک تحصیلی و زبان معتبر برخوردار نیستید، امکان کار در فرانسه و کسب درآمد را نخواهید داشت. این گروه از افراد باید درآمد کافی ماهانه و سالانه از ایران بدست آورند و ارائه سند ملکی در فرانسه یک مزیت برای تسهیل روند رسیدگی به پرونده به شمار می رود.

مراحل قانونی خرید ملک در فرانسه

تفاوتی ندارد که هدفتان مهاجرت به فرانسه از طریق خرید ملک است یا هدف سرمایه گذاری می باشد، در هر صورت مراحل زیر را باید طی کنید:

  • فرانسه مانند سایر نقاط دنیا از نظر ارزش ملک در بازه های زمانی مختلف با نوسان مواجه است. به همین دلیل بهتر است ابتدا با بررسی اخبار، بهترین بازه زمانی را برای خرید ملک ارزان در فرانسه انتخاب کنید. علاوه براین، ارزش یورو نسبت به ریال همیشه در حال تغییر است و تا حد امکان در زمان افزایش بیش از اندازه قیمت یورو نسبت به خرید ملک در فرانسه اقدام نکنید.
  • بهترین ملک از نظر شرایط مورد نظر، موقعیت جغرافیایی و قیمت را با جستجو در اینترنت و مشاوره با تیم های فعال در زمینه املاک جستجو کنید.
  • قبل از هرگونه اقدام برای پرداخت هزینه به مشاوره املاک، ابتدا اعتبارسنجی ملک را انجام دهید. برای اطمینان از رسمی و ثبت بودن دفتر مشاوره املاک به کلمات اختصاری CNAB, FNAIM, SNPI, UNIS در مدارک دفتر مشاوره املاک مورد نظر توجه کنید. این کلمات و حروف اختصاری نشان دهنده رسمی بودن مشاور املاک و دریافت مجوز از پلیس استان هستند.
  • بعد از بررسی کامل ملک و شرایط و نقاط مثبت و منفی آن، قیمت پیشنهادی را ارائه دهید. دفتر مشاور املاک در این مرحله قرارداد compromis de vente یا promesse unilatérale de vente را تنظیم کرده و به عنوان قرارداد اولیه و سنتی به مالک اصلی ارائه می دهد. مالک موافقت خود را برای فروش ملک به خریدار با امضای این قرارداد اعلام می کند.
  • بعد از موافقت مالک اصلی، با مطالعه و بررسی کامل تمام بندهای قرارداد می توانید آن را امضا کنید. در این قرارداد مواردی از قبیل قیمت توافقی، ثبت سند در ادارات معتبر، پیش پرداخت حداقل 10 درصدی به عنوان بیعانه از سوی خریدار، بازه زمانی توافق شده برای تخلیه ملک بعد از فروش، بازه زمانی ممنوعیت فروش ملک توسط خریدار و امکان لغو قرارداد بدون خسارت از سوی طرفین و میزان جریمه فسخ قرارداد بعد از یک هفته درج شده باشد.
  • قرارداد اولیه بعد از امضای طرفین به دفاتر اسناد رسمی تحویل داده می شود. در این مرحله لازم است وکیل قانونی خریدار مراحل رسمی انتقال سند را پیگیری و مالیات های مربوطه پرداخت شوند. این مرحله ممکن است تا چند ماه طول بکشد و با توجه به ارزش ملک باید هزینه های دفتر اسناد رسمی پرداخت شود. هر اندازه ارزش ملک بیشتر باشد، درصد دریافتی دفترخانه کمتر است.
  • درصد پرداختی به دفتر اسناد رسمی برای ملک با ارزش کمتر از 6500 یورو، 3.945 درصد، ارزش بین 6500 تا 17000 یورو، 1.627 درصد، ارزش 17000 تا 60000 یورو، 1.085 درصد و ملک با ارزش بیش از 60000 یورو، 0.814 درصد است.
  • بعد از طی مراحل فوق، سند ملک به نام شما انتقال پیدا کرده و می توانید با استفاده از آن نسبت به دریافت ویزای تایپ D و مهارجت از طریق تمکن مالی و کار و غیره اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در فرانسه

برای خرید ملک در فرانسه، شما به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت یا کارت شناسایی
  • تاییدیه از بانک یا مدارک مالی که نشان دهند شما قادر به پرداخت هزینه خرید ملک هستید
  • تاییدیه از یک وکیل یا نماینده حقوقی که به شما در فرآیند خرید ملک در فرانسه کمک کند.

این مدارک تنها برای خرید ملک کاربرد دارند. اگر قصد دریافت اقامت از طریق خرید ملک با اثبات تمکن مالی هستید، مدارک زیر ضروری هستند:

  • ارائه سند ملک در فرانسه به نام فرد متقاضی
  • بیمه درمانی با حداقل 90 روز اعتبار
  • کپی مدارک شناسایی از قبیل پاسپورت دارای اعتبار
  • عکس پاسپورتی
  • صورت حساب گردش مالی 6 ماه گذشته
  • ارائه سند ملک، فیش حقوق بازنشستگی، سهام و غیره برای اثبات درآمد کافی در ایران برای زندگی در فرانسه

قبل از شروع فرآیند اقامت فرانسه با خرید ملک، بهتر است با یک وکیل یا نماینده حقوقی مشورت کنید تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد مدارک مورد نیاز دریافت کنید.

قیمت ملک در فرانسه

با توجه به اینکه چه شهری از فرانسه را برای خرید ملک انتخاب می کنید، قیمت ملک تغییر می کند. شهر، موقعیت مکانی ملک، امکانات، سن بنا و غیره همگی در قیمت گذاری ملک در فرانسه نقش دارند. ملک های واقع در مرکز شهرهای بزرگ همیشه قیمت بالاتری نسبت به شهرهای کوچک و حومه شهر دارند. ملک در فرانسه به صورت متر مربع قیمت گذاری می شود و در برخی از شهرهای شناخته شده آن به صورت زیر است:

شهر

قیمت هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر (یورو)

قیمت هر مترمربع در حومه شهر (یورو)

پاریس

13852 یورو

10335 یورو

مارسی

3200

2530

نیس

6325

4725

لیل

3220

2540

آنتیب

5125

4000

لیون

5100

3057

تولوز

4688

3043

نانت

4288

2622

مون پولیه

3660

2575

هزینه خرید ملک در فرانسه چگونه است؟

علاوه بر هزینه خرید ملک در فرانسه، مبالغ دیگری به عنوان مالیات، درصد دفتر اسناد رسمی و وکیل قانونی و غیره نیز باید پرداخت شود. اگر تنها یک ملک در فرانسه خریداری کرده اید، یک درصد از ارزش آن به عنوان مالیات باید پرداخت شود. خانه دوم تا 3 درصد مالیات برای آن محاسبه شده و پرداخت آن الزامی است. در زمان تنظیم قرداد رسمی و ثبت سند نیز باید مبالغی بر اساس ارزش ملک به دفترخانه پرداخت شود. برای ملک با ارزش کمتر از 6500 یورو، 3.945 درصد، ارزش بین 6500 تا 17000 یورو، 1.627 درصد، ارزش 17000 تا 60000 یورو، 1.085 درصد و ملک با ارزش بیش از 60000 یورو، 0.814 درصد سهم به دفتر اسناد رسمی پرداخت می شود. هزینه های وکیل و مشاور متغییر هستند. 

بهترین شهر ها برای خرید ملک در فرانسه

بر اساس میزان تقاضای اقامت فرانسه با خرید ملک، بهترین و پرطرفدارترین شهرها عبارتند از:

پاریس؛ گران ترین شهر برای خرید ملک در فرانسه

پاریس به عنوان پایتخت فرانسه و یکی از شهرهای مهم جهان، بازار املاک پویا و پررونقی دارد. سرمایه گذاری در املاک در پاریس به دلیل تقاضای بالا، ارزش ثابت و رشد سریع قیمت‌ها، می‌تواند مناسب باشد. به دلیل تقاضای زیاد خرید ملک در پاریس، قیمت آپارتمان و واحدهای تجاری در آن نسبت به سایر شهرها بیشتر است.

نیس؛ شهر توریستی مناسب برای خرید ملک

نیس یک شهر ساحلی زیبا در جنوب فرانسه است که با آب و هوای خوب، مناظر طبیعی زیبا و فعالیت‌های تفریحی متنوع، جذابیت زیادی برای گردشگران و سرمایه گذاران دارد. خرید ملک در نیس می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذاری برای اجاره به گردشگران یا استفاده شخصی مناسب باشد.

خرید ملک در لیون فرانسه

لیون به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی معروف در فرانسه شناخته می‌شود. با محلات زیبا، رستوران‌های خوب، دانشگاه‌های برتر و امکانات فرهنگی غنی، خرید ملک در لیون ممکن است به عنوان یک سرمایه گذاری برای اجاره به دانشجویان یا گردشگران جذاب باشد.

خرید ملک در مارسی فرانسه

مارسی یک شهر ساحلی زیبا در جنوب فرانسه است که به دلیل آب و هوای گرم و غذاها و خوراکی های لذیذ معروف است. خرید ملک در مارسی به عنوان یک سرمایه گذاری برای اجاره به گردشگران یا استفاده شخصی مناسب باشد.

مهاجرت به فرانسه با خرید ملک ارزان در تور

تور یکی از شهرهای ارزان با جمعیت کم در فاصله یک ساعتی با پاریس است که از نظر توریستی اهمیت دارد. این شهر در چند سال اخیر به دلیل قیمت ارزان ملک مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

همچنین، شهرهای دیگری همچون لیل، بوردو، تولوز و نانت نیز شهرهای مناسب برای سرمایه گذاری در املاک در فرانسه هستند.

مشاوره مهاجرت به فرانسه با خرید ملک

بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد، دریافت اقامت دائم با خرید ملک در فرانسه یک رویای زیبا اما دست نیافتنی است. چون در کنار خرید ملک باید شرایط دیگری از قبیل ثبت شرکت و تمکن مالی مورد تایید دولت فرانسه را داشته باشید. در نتیجه می توان گفت، خرید ملک در فرانسه یک گام موثر و مهم برای رسیدن به مرحله اخذ اقامت و شهروندی است. مشاوران و وکلای بین المللی و مهاجرتی عصر ویزا آماده ارائه مشاوره رایگان برای نشان دادن بهترین مسیر در این زمینه هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از راه های ارتباطی پایین صفحه استفاده کنید.