ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه یکی از مهمترین مجوزها برای استفاده از خدمات تحصیل در مدارس و دانشگاه های فرانسه است که با توجه به مقطع تحصیلی شرایط متفاوتی برای اخذ آن وجود دارد. با توجه به اینکه تحصیل در اغلب مدارس و دانشگاه های دولتی معتبر فرانسه رایگان یا با هزینه بسیار کم است، سالانه تعداد زیادی از افراد این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند. دولت فرانسه انواع مختلف ویزای تحصیلی شینگن کوتاه مدت، ویزای طولانی مدت اقامت موقت، ویزای آزمون و ویزای اقامت طولانی VLT-TS را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. در ادامه مراحل اخذ ویزا، مدارک، هزینه، شرایط، مدت زمان صدور ویزای دانشجویی و تحصیلی و دلایل ریجکت شدن درخواست ویزا برای تحصیل در فرانسه را بررسی خواهیم کرد.

نظام آموزشی فرانسه

فرانسه یکی از پرطرفدارترین کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل است که سیستم آموزشی آن از بولونیا پیروی می کند. در این سیستم آموزشی افراد از مقطع پیش دبستانی تا دکترا به تحصیل پرداخته و هر یک مدت زمان خاصی دارند. دوره پیش دبستانی در فرانسه اختیاری است و قبل از دوره ابتدایی برگزار می شود. دوره ابتدایی برای کودکان 6 تا 11 سال به مدت 5 سال طول می کشد. دوره دبیرستان 11 تا 15 سال college و 15 تا 18 سال lycee نام دارد. بعد از اتمام این دوره دانش آموزان می توانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی و خصوصی اقدام کنند.

دوره کارشناسی در دانشگاه های فرانسه حدود 3 تا 4 سال، کارشناسی ارشد 1.5 تا 2 سال و دکترا 3 تا 5 سال است. تمام این مقاطع در دانشگاه های دولتی و خصوصی ارائه می شوند. در اغلب دانشگاه های دولتی تحصیل به زبان فرانسه و در دانشگاه های خصوصی انگلیسی و فرانسه است.



انواع ویزای تحصیلی فرانسه

یکی از مهم ترین گام ها در درخواست ویزای تحصیلی فرانسه، تعیین نوع ویزا بر اساس مقطع تحصیلی مورد نظر است. در حالت کلی برای تحصیل در هر یک از مدارس و دانشگاه های فرانسه چهار نوع ویزا وجود دارد که عبارتند از:

1 - ویزای تحصیلی شینگن کوتاه مدت: این ویزا در شرایطی توصیه می شود که مدت زمان تحصیل شما کمتر از 3 ماه باشد. برای شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت اغلب از این ویزا استفاده می کنند.

2 - ویزای طولانی مدت موقت: دانشجویانی که نیاز به حضور در کشور فرانسه برای تحصیل کمتر از 6 ماه دارند از این ویزا می توانند استفاده کنند.

3 - ویزای طولانی مدت: برای تحصیل بیشتر از 6 ماه از ویزای طولانی مدت vlt-ts (visa de long séjour pour études) می توانید استفاده کنید. مدت زمان اعتبار این ویزا برابر با زمان تحصیل شما در هر یک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. با دریافت این ویزا اجازه اقامت تا پایان مدت تحصیل ارائه می شود.

4 - ویزای آزمون: ویزای آزمون یا de court séjour étudiant concours برای شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه ارائه می شود و دریافت آن نسبت به سایر انواع ویزای تحصیلی فرانسه محدودیت های کمتری دارد. افرادی که با این ویزا در آزمون ورودی دانشگاه ها پذیرفته می شوند می توانند تا یک سال در فرانسه اقامت داشته باشند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

مانند سایر کشورها، فرانسه برای ورود دانشجویان بین المللی قوانین و شروط متعددی را ارائه داده است. رعایت تمام این شرایط برای جلوگیری از ریجکت شدن ویزای تحصیلی فرانسه الزامی است. مهم ترین شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه عبارتند از:

  • داشتن پذیرش از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی معتبر در فرانسه.
  • پرداخت شهریه تحصیلی و هزینه‌های زندگی در فرانسه.
  • داشتن بیمه سلامتی بین‌المللی معتبر.
  • اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل در فرانسه 
  • داشتن گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار.
  • تاییدمحل اقامت در فرانسه.
  • ارائه مدارک تحصیلیو تجربیات کاری مرتبط.
  • اثبات زبان فرانسه به سطح مورد نیازبرای تحصیل در دانشگاه.
  • ارائه نامه توضیحاتیدرباره اهداف تحصیلی و حرفه‌ای.
  • تکمیلفرم درخواست ویزا تحصیلی در سفارت یا کنسولگری فرانسه
  • انجام مصاحبه در سفارت یاکنسولگری فرانسه.
  • ارائه گواهیاز عدم داشتن سوابق کیفری.
  • پرداخت هزینهویزای تحصیلی به موقع.
  • اثبات انجام واکسیناسیون‌هایلازم.
  • اثبات خروج قانونیپس از پایان دوره تحصیلی از کشور فرانسه.

شرایط سنی ویزای تحصیلی فرانسه

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزشی آن محدودیت و شرایط سنی وجود ندارد. به عبارت دیگر، در هر گروه سنی می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و تحصیل در هر یک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اقدام کنید. البته پیشنهاد می کنیم برای موفقیت بیشتر بعد از اتمام تحصیل و ورود به بازار کار برای دوره کارشناسی حداکثر قبل از 26، کارشناسی ارشد قبل از 30 و دکترا تا 35 سال اقدام کنید.

لازم به ذکر است که برخی از موسسات آموزشی و دانشگاه ها ممکن است محدودیت ها و شرایط سنی متفاوتی را برای دانشجویان ارائه دهند. به همین دلیل قبل از درخواست پذیرش از دانشگاه ها، لازم است قوانین و شرایط سنی را مطالعه کنید.  

مراحل اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

برای اخذ ویزای تمام مقاطع تحصیلی لازم است مراحل زیر به ترتیب طی شوند:

  • پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی: ابتدا باید پذیرش از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی در فرانسه برای تحصیل در دوره مورد نظرتان دریافت کنید. نامه پذیرش دانشگاه با تمام جزئیات دارای عنوان رسمی به صورت برگه چاپ شده باید در پرونده درخواست ویزا قرار گیرد.
  • انتخاب نوع ویزا بر اساس مدت زمان تحصیل و شرایط دانشگاه و موسسه آموزشی مورد نظر
  • اثبات تمکن مالی برای تحصیل و زندگی در فرانسه: هزینه تحصیل فرانسه در دانشگاه های دولتی و خصوصی متفاوت است و شهریه یک سال تحصیل باید در حساب بانکی فرد متقاضی وجود داشته باشد. علاوه براین، هزینه زندگی در فرانسه در هر ماه حداقل 615 یورو یا 820 دلار آمریکا است. هزینه یکسال زندگی در فرانسه نیز باید در حساب بانکی فرد وجود داشته باشد. (هر اندازه تمکن مالی بیشتر باشد، شانس فرد برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه افزایش پیدا می کند)
  • بیمه درمانی معتبر با پوشش حداقل 30000 یورو برای یک سال
  • ارائه بلیط برگشت واقعی یا برگه اثبات کننده برگشت فرد بعد از اتمام تحصیل به کشور
  • ارائه مدارک اقامت از قبیل تاییده مسکن دانشجویی یا اقامت در منزل دوستان و خانواده (d’accueil)
  • تکمیل فرم‌های مورد نیاز: باید فرم‌های مورد نیاز برای درخواست ویزا را تکمیل کرده و اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهید.
  • پرداخت هزینه‌های ویزا: باید هزینه‌های مربوط به ویزای تحصیلی را پرداخت کنید.
  • دریافت وقت سفارت برای ارائه مدارک و انجام مصاحبه: برای انجام مصاحبه می توانید به سفارت فرانسه در تهران یا دفتر کارگزاری VACsدر تهران به صورت حضوری مراجعه کنید.
  • دریافت ویزای تحصیلی: پس از تأیید درخواست، نتیجه از طریق ایمیل، پیامک یا مراجعه حضوری به سفارت و VACs اعلام می گردد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه ممکن است بسته به نوع ویزا و شرایط شما متفاوت باشد، اما به طور کلی مدارک زیر معمولاً برای اخذ ویزای تحصیلی نیاز است:

  • پاسپورت: پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار با حداقل 2 صفحه خالی برای چسباندن ویزا
  • فرم‌های درخواست ویزا: باید فرم‌های درخواست ویزا را تکمیل کرده و امضاء کنید. (فرم های افراد زیر 18 سال توسط والدین و سرپرست قانونی آنها باید تکمیل و امضا شود )
  • 3 قطعه عکس‌ رنگی با ابعاد معمولاً 5*4.5 سانتی‌متر ثبت شده در 6 ماه قبل (عکس پاسپورتی)
  • نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی در فرانسه.
  • مدارک اثبات تمکن مالی: صورتحساب بانکی یا برگه وام، کمک هزینه یا بورسیه تحصیلی
  • بیمه سفر: بیمه سفر برای پوشش هزینه‌های پزشکی و بیمارستانی در حین اقامت در فرانسه با پوشش 30000 یورو
  • مدارک برای اثبات تعیین محل زندگی و اقامت در زمان تحصیل در فرانسه
  • تاریخچه تحصیلی: مدارک تحصیلی شامل مدارک تحصیلی قبلی، رزومه، نمرات و آزمون‌های استاندارد (مانند TOEFL یا IELTS).
  • کپی بلیت هواپیما: تأیید رزرو بلیت هواپیما برای رفت و برگشت به فرانسه.
  • کپی رزومه
  • تکمیل فرم OFII

لطفا توجه داشته باشید که لیست مدارک بالا ممکن است بسته به شرایط خاص و نوع ویزای تحصیلی مورد نظر، تغییر کند. بهتر است قبل از ارائه این مدارک با وکیل مهاجرتی مشورت کنید تا پرونده بدون نقص باشد.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

تحصیل در مدارس دولتی فرانسه رایگان است اما در مدارس بین المللی و خصوصی هر سال حداقل 36 تا 40 هزار یورو است. در زمان تکمیل مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه هزینه و شهریه یک سال مدرسه و موسسه آموزشی مورد نظر باید در حساب بانکی ارائه شده به سفارت وجود داشته باشد. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی فرانسه شهریه حدود 300 تا 3700 یورو در سال باید پرداخت کنند. این شهریه برای دانشگاه های خصوصی و غیردولتی 8 تا 30 هزار یورو در سال است.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه در مقطع دکترا در هر سال 300 یورو برای دانشگاه های دولتی و 8 تا 30 هزار یورو در دانشگاه های خصوصی است. علاوه بر شهریه یک سال تحصیل در مدارس یا دانشگاه، هزینه زندگی برای هر فرد در ماه 800 تا 1100 یورو و بیمه 30000 یورو در سال است.

علاوه بر این، برای تمام مقاطع هزینه های وکیل مهاجرتی و هزینه های دولتی نیز باید پرداخت شود که متغییر هستند. هزینه مصاحبه حدود 250 یورو، هزینه اخذ ویزای کوتاه مدت حدود 60 یورو و ویزای بلند مدت 99 یورو است. هزینه های مصاحبه و اخذ ویزا غیر قابل استرداد است و در صورت ریجکت شدن ویزا نمی توان هزینه را از سفارت درخواست کرد.

تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

یکی از مهم ترین شرایط برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، اثبات تمکن مالی است. فرد متقاضی ویزای تحصیلی با ارائه مدارکی از قبیل صورت حساب بانکی یا برگه کمک هزینه تحصیلی و بورسیه و همچنین اسناد ملکی باید اثبات کند که در پرداخت هزینه های زندگی، تحصیل و درمان در کشور فرانسه با مشکل مواجه نخواهد شد. علاوه بر هزینه های تحصیل که بر اساس مقطع تحصیلی و دانشگاه تفاوت دارد، در حال حاضر به ازای هر ماه حداقل 615 یورو (820 دلار آمریکا) تمکن مالی برای ویزای تحصیلی فرانسه الزامی است.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی فرانسه

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی فرانسه بر اساس نوع ویزا متفاوت است. به عنوان مثال، ویزای آزمون ورودی حدود یک هفته بعد از تکمیل مدارک صادر می شود. اما ویزای طولانی مدت تحصیلی با توجه به میزان درخواست های ارائه شده به سفارت در بازه یک تا سه ماه صادر می شود.

شرایط کار همزمان با تحصیل در فرانسه

بر اساس قوانین ارائه شده از سوی دولت فرانسه، دانشجویان بین المللی همزمان با تحصیل امکان کار دائمی و تمام وقت را ندارند. دانشجویان مقطع کارشناسی در هفته به 10 ساعت کار پاره وقت، کارشناسی ارشد 20 سال و دکترا 30 ساعت کار پاره وقت می توانند مشغول باشند. در مقطع دکترا دانشجو همزمان با تحصیل می تواند کارهای تحقیقاتی با حقوق برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل انجام دهد.

مدارک زبان برای ویزای تحصیلی فرانسه

در دانشگاه های دولتی فرانسه اولویت تحصیل با زبان فرانسوی است. به همین دلیل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی ارائه مدرک زبان فرانسه B2 الزامی است. در دانشگاه های بین المللی دانشجویان کارشناسی می توانند مدرک زبان آیلتس 6 برای تحصیل به زبان انگلیسی ارائه دهند. در مقطع کارشناسی ارشد مدرک زبان فرانسه B2 و آیلتس 6 تا 6.5 و دکترا آیلتس 7 الزامی است. مدرک زبان آیلتس تنها برای دانشگاه های بین المللی که تحصیل به زبان انگلیسی انجام می شود لازم است و برای دانشگاه های دولتی فقط مدرک زبان فرانسه کاربرد دارد.

برخی از دانشگاه های فرانسه برای ورود از شما مدرک زبان دریافت نمی کنند، اما فرصت حضور در دوره های آموزش زبان را برایتان فراهم می کنند. بعد از گذراندن دوره زبان می توانید تحصیل را در دانشگاه شروع کنید. این قوانین در دانشگاه های مختلف با هم تفاوت دارند و در زمان اخذ پذیرش باید شرایط دانشگاه را مطالعه کنید.

اخذ ویزای تحصیلی فرانسه بدون مدرک زبان

شرایط ارائه مدرک زبان در دانشگاه های مختلف فرانسه با هم فرق دارد. ویزای تحصیلی  فرانسه برخی از موسسات آموزشی و دانشگاه های دولتی و خصوصی بدون مدرک زبان ارائه می شود. در این شرایط با توجه به قوانین دانشگاه به شیوه های مختلفی سطح تسلط شما به زبان انگلیسی یا فرانسه بررسی می شود. در اغلب دانشگاه ها مصاحبه آنلاین با فرد متقاضی انجام شده و در نهایت تصمیم گیری می شود که فرد واجد شرایط برای تحصیل بدون مدرک زبان است یا خیر؟

از جمله دانشگاه های فرانسه که بدون مدرک زبان دانشجوی بین المللی جذب می کنند می توان به مدرسه تجارت پاریس، مدارس بازرگانی SKEMA، مدارس بازرگانی نئوما، ISC پاریس، مدرسه بازرگانی تولوز، EBS پاریس، دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم کامپیوتر EPITA، دانشکده مهندسی ESGCI، مدرسه بازرگانی ESLSCA، بین المللی IESA و مدرسه بازرگانی INSEEC اشاره کرد.

ویزای تحصیلی دانش آموزی فرانسه

تحصیل در مدارس فرانسه مزایای متعددی به همراه دارد و شانس فرد برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر را در آینده افزایش می دهد. به همین دلیل افراد زیادی هستند که ترجیح می دهند فرزندانشان در مدارس فرانسه تحصیل کنند. برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه برای مدارس ابتدا والدین باید از مدرسه دولتی یا خصوصی و شبانه روزی مورد نظر برای فرزند خود دریافت کنند. اخذ پذیرش از مدارس فرانسه قوانین خاصی دارد و در اغلب مواقع بازدید والدین از مدرسه قبل از دریافت پذیرش الزامی است.

بعد از دریافت پذیرش از مدرسه و موسسه آموزشی مدارک زیر باید ارائه شوند:

  • 3 قطعه عکس پاسپورتی 5*4.5 رنگی از دانش آموز
  • کپی ریزنمرات دوره های تحصیلی قبل
  • ارائه تمکن مالی (حداقل هزینه یکسال تحصیل و زندگی)
  • تکمیل فرم های اخذ ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی فرانسه برای کارشناسی

ورود به دانشگاه های فرانسه در مقطع کارشناسی اغلب بدون آزمون هستند و فرد باید دیپلم با معدل حداقل 15 داشته باشد. بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه دولتی یا خصوصی، فرد به مدت 3 تا 4 سال می تواند به تحصیل بپردازد. با توجه به نوع دانشگاه مدرک زبان مورد نیاز فرق دارد و حتی ممکن است نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه نباشد. برای اغلب دانشگاه های دولتی برای مقطع کارشناسی مدرک زبان فرانسه B2 و دانشگاه های غیردولتی مدرک زبان آیلتس 6 الزامی است.

برخی از دانشگاه های دولتی از دانشجویان مدرک زبان فرانسه B2 دریافت نمی کنند و فرد می تواند ابتدا در دوره های آموزش زبان شرکت کند. بعد از اتمام دوره زبان ادامه تحصیل در کارشناسی آغاز خواهد شد.

شرایط برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • تمکن مالی (شهریه 300 تا 3700 یورو دانشگاه دولتی، 8 تا 30 هزار یورو دانشگاه خصوصی+ هزینه یکسال زندگی و بیمه 30000 یورو )
  • ارائه مدرک زبان آیلتس 6 یا زبان فرانسه B2
  • ارائه ریز نمرات مقاطع تحصیلی قبل
  • تکمیل فرم OFII
  • ارائه مدارک اثبات کننده تمایل فرد برای برگشت به کشور بعد از اتمام تحصیل (عدم درخواست پناهندگی)

مشاوره و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

عصر ویزا

برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه لازم است تمام مدارک بدون نقص در زمان مناسب به سفارت ارسال و فرد برای مصاحبه به کارگزاری VACS در تهران مراجعه کند. عصر ویزا با بهره مندی از تیم وکلای مهاجرتی باتجربه امکان مشاوره و انجام تمام مراحل قانونی اخذ ویزا را فراهم کرده تا احتمال ریجکتی درخواست ویزای تحصیلی را به کمترین مقدار کاهش دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه با کارشناسان عصر ویزا در ارتباط باشید.