عصر ویزا و آینده برگزیت با وقت سفارت انگلیس

برگزیت و وقت سفارت انگلیس

برگزیت و آینده پیش رو

در فرم های جدید وقت سفارت انگلیس تهران در سایت رسمی دولت انگلیس GOV.UK یک تغییر محسوس دیده می شود. با کمی تامل در این فرم می توان نتایجی را استنباط کرد که انگلیس به چه سمت سویی پس از برگزیت می خواهد برود. برای خوانندگان عزیزی که به تازگی این واژه را می شنوند باید بگوییم که برگزیت مخفف شده دو کلمه BRitish EXIT (BREXIT) و به معنی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می باشد.
تا زمان نگارش این گزارش، توافق مورد پسند دولت بریتانیا در مذاکرات با اتحادیه اروپا حاصل نگشته است. همین مورد باعث شد تا اتحادیه اروپا (EU) برای آخرین بار به دولت انگلیس به ریاست خانم ترزا می، تنها شش ماه دیگر (تا اکتبر 2019) فرصت دهد.
آینده روشنی برای خانم نخست وزیر با توجه به سرسختی حزب مخالف دولت متصور نیست و بعید به نظر می رسد که در این مدت نیز توافقی به نفع بریتانیا حاصل گردد. دولت انگلیس با وجود احزاب و کشورهای مخالف هم در داخل مجلس و هم در اتحادیه اروپا (بلاخض آلمان و فرانسه) راه بسیار دشواری را باید بپیماید.
در فرم های گذشته وقت سفارت انگلیس ، مسافرین باید پس از وارد کردن تاریخچه مسافرت های گذشته به بریتانیا، باید به صورت جداگانه وضعیت مسافرت به کشورهای حوزه شینگن یا ویزای شینگن اخذ شده را در قسمتی متمایز وارد می کردند.
در فرم جدید، حوزه کشورهای شینگن (Schengen area) به حوزه اقتصادی اروپا (European Economic Area) تغییر یافته است. همانطور که در دو تصویر زیر نیز مشاهده می گردد خود انگلیس نیز وارد این لیست شده که خود این موضوع نشانگر توافقات مذاکراتی بوده که در مدت 2 سال گذشته در دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا در جریان بوده است.

 

 

فرم وقت سفارت انگلیس و نتایج برگزیت

در تصویر اول که دسته بندی قدیم می باشد، به غیر از ایالات متحده آمریکا، نیوزیلند، استرالیا و کانادا کشورهای حوزه شینگن هم دیده می شوند ولی در تصویر دوم (دسته بندی جدید) حوزه اقتصادی اروپا نمایش داده می شود که بریتانیا (UK) نیز در پایان لیست به وضوح مشخص می باشد.
البته همان طور که در تصویر نیز مشاهده می گردد در قسمتی از لیست جدید کشورهای حوزه اقتصادی اروپا، جمله “بدون احتساب بریتانیا” نوشته شده است. در حقیقت این جمله به این منظور در فرم وقت سفارت انگلیس نوشته شده است که مسافرین در جایی جداگانه تاریخچه و اطلاعات سفر یا سفرهای گذشته خود به انگلستان را وارد می نمایند.
در پایان می توان این گونه نتیجه گرفت که انگلستان، هم اکنون وضعیت شکننده تری را پیش از خروج خود از اتحادیه اروپا پیش رو دارد. زمانی که بریتانیا، واحد پولی خود را داشت و جزء کشورهای حوزه شینگن نبود و نمایندگان آن در بروکسل مقرر اتحادیه اروپا با نطق های آتشین یکه تازی می کردند و هم اکنون که می خواهند از این اتحادیه خارج شوند و فقط امیدوارند، در یک قرارداد خوب وضعیت اقتصادی گذشته خود را حفظ نمایند.

از فرم وقت سفارت انگلیس نیز می توان این را نیز برداشت کرد که ارزش پوند به دلار در حال سقوط می باشد زیرا مبلغ ویزای انگلیس به دلار پرداخت می گردد و در 2 هفته گذشته این مبلغ برای ویزای شش ماهه مولتی انگلیس، چهار دلار رشد داشته است. به عبارت ساده تر ارزش پوند به دلار در حال کاهش است و این احتمال وجود دارد در صورت خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا ارزش پوند به پایین ترین سطح خود در دو دهه گذشته برسد.